Niekoľko osôb Katedry psychológie FF TU je už takmer dva roky súčasťou medzinárodného projektu Europlat. Tento projekt je zameraný na rozvoj a podporu zvyšovania kvality výučby v európskych krajinách, pričom jeho hlavnou náplňou je výskum, networking a organizovanie akcií smerujúcich k naplneniu tohto cieľa Novovytvorená stránka katpsych.truni.sk/europlat/ je súčasťou práce na tomto projekte. Jej cieľom je podporiť diskusiu o rôznych aspektoch výučby psychológie na slovenských univerzitách s dôrazom na hľadanie spôsobov, ako zlepšiť a podporovať jej kvalitu.
Ak si všimneme súčasný mediálny diskurz ohľadne kvality vysokých škôl, jednoznačne dominuje orientácia na vedecký výkon. Ten je prezentovaný cez prizmu získaných grantov a finančných prostriedkov na výskum a kvality vedeckých publikácií s dôrazom karentované publikácie. Aj keď súhlasím s tým, že je to dôležitý aspekt hodnotenia, zdá sa mi, že dôraz na kvalitu výučby sa v hodnotení stráca. Pochopiteľne, hodnotenie kvality výučby nie je jav, ktorý by bol jednoducho kvantifikovateľný, a je veľmi ťažké ho objektivizovať. Čo by mohlo byť jeho prejavom? Spokojnosť študentov? Prehľad získaných vedomostí študentov? Šírka ponuky predmetov? Prítomnosť uznávaných „osobností?“ Uplatnenie absolventov? Srdečná atmosféra vo vzťahu učitelia - študenti? Modernosť vyučovacieho procesu vyjadrená napr. cez používanie nových prístupov a technológií vo výučbe? Alebo nejaký iný aspekt? Asi sa zhodneme na tom, že každý z uvedených znakov je iba jednou stránkou a kvalita výučby na vysokej škole je komplexným a veľmi ťažko uchopiteľným javom. To je asi dôvod, prečo je veľmi ťažké objektívne s ním narábať a prípadne porovnávať.
No je aj iný spôsob ako diskutovať o kvalite výučby než takýmto hodnotiacim spôsobom. Za dva roky môjho pôsobenia v sieti v Europlate som si uvedomil, že medzi participujúcimi účastníkmi vôbec nevnímam vzájomnú súťaživosť, či úpornú snahu dokazovať svoju kvalitu oproti iným, ako som toho niekedy svedkom na Slovensku. Celá diskusia o jednotlivých témach sa vedie v kontexte snahy podporiť každého participanta na tej úrovni, na akej sa práve nachádza, a umožniť každému čerpať zo skúseností ostatných. Dôsledkom je atmosféra, v ktorej je v poriadku rozprávať aj o negatívnych stránkach procesu výučby bez obáv z kritiky či obvinení zo zaostalosti. Naša snaha vytvoriť platformu na diskusiu o kvalite výučby psychológie na vysokých školách by chcela ísť práve týmto smerom. Toto fórum nemá za cieľ tvoriť formálne či neformálne rebríčky, ani poukazovať prstom na kvalitu či nekvalitu jednotlivých inštitúcií. Chcelo by byť prostredím na formovanie kľúčových tém či oblastí, ktoré sa týkajú výučby psychológie a rezonujú medzi vysokoškolskými učiteľmi a študentmi psychológie. Chce ponúknuť možnosť diskusie, zdieľania, ale aj korektnej konfrontácie rozličných názorov a postojov k uvedeným témam. Preto chceme ponúknuť priestor univerzitným učiteľom psychológie, ale tiež študentom pre reflektovaní výučby psychológie na slovenských vysokých školách v celej jej šírke a to prostredníctvom blogov, diskusných príspevkov, ale aj prípadných odborných článkov a informácií o nich. V neposlednom rade chce ponúknuť aj sprostredkovanie zdrojov, ktoré by mohli vysokoškolskí učitelia psychológie využiť pre svoju prácu. Podotýkam však, že v tomto prípade nemá ísť o pár ľudí, ktorí budú zbierať informácie a ponúkať ich iným. Naopak, chceli by sme docieliť vzájomné informovanie a zdieľanie.
Kvalita výučby psychológie na univerzitách má veľa rôznych aspektov. Budeme radi, ak sa nám podarí otvoriť aspoň niekoľko z nich a to najmä tie, ktoré sú medzi učiteľmi „najožehavejšie.“ Pozývame všetkých, ktorí by mali záujem akýmkoľvek spôsobom prispieť k obsahu tejto stránky. Uvítame každému relevantný vstup do diskusie, každý názor, každú zaujímavú linku, či informáciu, ktorú budeme môcť sprostredkovať na tejto webstránke.
Komentáre